Friday, January 16, 2015

GOSWAMI TULSIDAS गोस्वामी तुलसीदास :: RAMAYAN (4) रामायण

GOSWAMI TULSIDAS 
गोस्वामी तुलसीदास
AUTHOR OF RAM CHARIT MANAS राम चरित मानस के रचयिता 
RAMAYAN (4) रामायण
CONCEPTS & EXTRACTS IN HINDUISM
By :: Pt. Santosh Bhardwaj
dharmvidya.wordpress.com hindutv.wordpress.com santoshhastrekhashastr.wordpress.com bhagwatkathamrat.wordpress.com jagatgurusantosh.wordpress.com 
santoshkipathshala.blogspot.com santoshsuvichar.blogspot.com santoshkathasagar.blogspot.com bhartiyshiksha.blogspot.com santoshhindukosh.blogspot.com
ॐ गं गणपतये नम:।
अक्षरं परमं ब्रह्म ज्योतीरूपं सनातनम्।
निराकारं स्वेच्छामयमनन्तजम्॥
कर्मण्येवाधिकारस्ते मा फलेषु कदाचन।
मा कर्मफलहेतुर्भुर्मा ते संगोऽस्त्वकर्मणि॥
[श्रीमद्भगवद्गीता 2.47]
मर्यादापुरुषोत्तम श्रीराम
 श्रीरामचंद्र कृपालु भजु मन हरण भवभय दारुणं
नवकंज-लोचन, कंज-मुख, कर-कंज, पद कंजारुणं॥ 
कंदर्प अगणित अमित छवि, नवनील नीरद सुंदरं। 
पट पीत मानहु तड़ित रुचि शुचि नौमि जनक सुतावरं॥ 
भजु दीनबंधु दिनेश दानव-दैत्य वंश-निकंदनं। 
रघुनंद आनँदकंद कोशलचंद दशरथ-नंदनं॥ 
सिर मुकुट कुंडल तिलक चारु उदारु अंग विभूषणं।
आजानुभुज शर-चाप-धर,  संग्राम-जित-खरदूषणं॥ 
इति वदति तुलसीदास शंकर-शेष-मुनि-मन-रंजनं। 
मम हृदय कंज निवास कुरु, कामादि खल-दल-गंजनं॥[विनय-पत्रिका]
राम भक्ति शाखा के शिरोमणि तुलसी दास जी राम चरित मानस की रचना की। उनका बचपन का नाम रामबोला था। तुलसीदास जी का जन्म संवत 1554 श्रावण मास के शुक्ल पक्ष की सप्तमी के दिन उत्तर प्रदेश के बांदा जिले के राजपुर गाँव में हुआ। इनके पिता का नाम आत्माराम दुबे तथा माता का नाम तुलसी था। उनकी शारीरिक रचना पांच वर्ष के बालक जैसी थी। सामान्यता प्रत्येक बच्चा रोते हुए जन्म लेता हैं; परन्तु उन्होंने रोने की बजाए राम शब्द का उच्चारण किया था। जन्म के समय से ही इनके मुख में पूरे बत्तीस दाँ त थे 
उनकी विलक्षणता को लेकर माता-पिता को अनिष्ट की आशंका हुई। उन्होंने बालक अपनी सेविका चुनिया को सौंप दिया और वो उन्हें  लेकर अपनी ससुराल चली गई। तुलसीदास जी साढ़े पाँच वर्ष के हुए तो चुनिया इस संसार को छोड़ के चली गई। तब इस बालक पर अनंतानंद जी के शिष्य नरहरि आनन्द की दृष्टि पड़ी। वो तुलसीदास जी को अपने साथ अयोध्या ले गए। उन्होंने ही उनका नाम रामबोला रखा। 
तुलसीदास का विवाह रत्नावली से हुआ। वे अपनी पत्नी से बहुत प्रेम करते थे और अपनी पत्नी का विछोह एक दिन के लिए भी सहन नहीं कर सकते थे। जब उनकी पत्नी उनको बताए बिना मायके चली गईं तो तुलसीदास जी उनके पीछे-पीछे ससुराल पहुँच गए, जिससे उनकी पत्नी को बहुत शर्म महसूस हुई। उन्होंने तुलसीदास जी से कहा कि शरीर तो हाड-मास का पुतला है; जितना प्रेम तुम इस शरीर से करते हो, यदि उसका आधा भी भगवान् श्री राम जी से करोगे तो, इस संसार के माया जाल से मुक्त हो जाओगे। तुम्हारा नाम अमर हो जाएगा।
तुलसीदास के मन पर इस बात का गहरा प्रभाव पड़ा और वे उसी क्षण वहाँ से निकाल पड़े और अपना सब कुछ छोडकर तीर्थ स्थलों के दर्शन को चल दिए। हनुमान जी की कृपा से उन्हें भगवान राम जी के दर्शन हुए और उसके बाद उन्होंने अपना सारा जीवन राम जी की महिमा में लगा दिया।
तुलसीदास जी ने राम चरित मानस के अतिरिक्त कवितावली, दोहावली, गीतावली व विनय पत्रिका आदि की रचना भी की। तुलसीदास जी ने बारह ग्रन्थ लिखे जिसमे राम चरित मानस सबसे अधिक लोकप्रिय है। उन्हें संस्कृत में रामायण के रचेता महृषि बाल्मीकि का अवतार भी माना जाता है। उन्होंने लेखन कार्य अवधी व ब्रज भाषा में किया था। जन मानस को अधिक प्रभावित करने वाले ग्रंथ राम चरित मानस की रचना लोक भाषा अवधी में हुई है। उन्होंने उस काल में प्रचलित दोहा, चौपाई, कविता व सवैया और पद लेखन की गीति शैली को ही अपनाया।
BIRTH :: 
1497, Raja Pur (present-day Chitr Koot district, Uttar Pradesh, India)
DEATH :: 1623, Assi Ghat, Varanasi in Uttar Pradesh, India.
GURU :: Nar Hari Das (श्री नर हरी दास). Goswami Tulsidas (1497–1623) was a poet, saint, reformer and philosopher from Ramanandi Sampraday (रामा नंदी सम्प्रदाय) in the lineage of Jagat Guru (जगद गुरु)  Achary Ramanand (आचार्य रामानन्द), renowned for his devotion to Bhagwan Shri Ram.
PHILOSOPHY ::  Vaeshnavism (वैष्णव).
COMPOSITIONS :: Ram Charit Manas, Vinay Patrika, Dohavali, Kavitavali, Hanuman Chalisa, Vaeragy Sandipani, Janki Mangal, Parvati Mangal and others.
Goswami Tulsi Das has been acclaimed as one of the greatest poets in Awadhi (अवधी)-a native-vernacular language close to Hindi and Braj Bhasha. He was acclaimed in his lifetime to be a reincarnation of Mahrishi Valmiki, the composer of the Valmiki Ramayan in Sanskrit. He is the composer of the Hanuman Chalisa, a popular devotional hymn dedicated to Hanuman Ji Maha Raj-the divine devotee of Bhagwan Shri Ram& an incarnation of Bhagwan Shiv.
Tulsi Das Ji Maharaj spent most of his life in the city of Varanasi. The Tulsi Ghat on banks the Maa Ganga in Varanasi is named after him. He established the Sankat Mochan Temple dedicated to Hanuman Ji in Varanasi, believed to stand at the place, where he had the sight of Shri Hanuman. Tulsidas Ji started the Ram Leela (राम लीला मंचन) plays, a folk-theatre adaption of the Ramayan.
REINCARNATION OF VALMIKI :: Tulsi Das is believed to be a reincarnation of Maharshi Balmiki. Bhagwan Shiv told Maa Parwati that Balmiki, who got a boon from Shri Hanuman to sing the glory of Ram in vernacular language, will incarnate in future in the Kali Yug. [Bhavishyottar Puran].
वाल्मीकिस्तुलसीदासः कलौ देवि भविष्यति।
रामचन्द्रकथामेतां भाषाबद्धां करिष्यति॥
Valmikistulasidasah Klou Devi Bhaviṣyati;  Ramchandrkathametham Bhashabaddham Kariṣhyati.
हे पार्वती! वाल्मीकि कली युग में तुलसीदास के रूप में जन्म लेकर राम कथा की रचना करेंगे। 
O Devi Parvati! Valmiki will become Tulsi Das in the Kali Yug-Present cosmic era and will compose this narrative of Shri Ram in the vernacular language. [Bhavishyottar Puran, Pratisarg Parv 4.20]
Hanuman Ji met Mahrishi Valmiki several times to hear him recite Ramayan, but Valmiki turned down his request saying that Hanuman being a monkey was unworthy of hearing the epic. After the victory of Bhagwan Shri Ram over Ravan, Hanuman Ji proceeded to the Himalay to continue his worship of Bhagwan Shri Ram. There he scripted a play version of the Ramayan called "Maha Natak" or "Hanuman Natak" engraved over the Himalayan rocks using his nails. When Valmiki saw the play written by Hanuman Ji, he anticipated that the beauty of the Maha Natak would eclipse his own Ramayan. Hanuman Ji was saddened at Valmiki's state of mind and being a true Bhakt without any desire for glory, Hanuman Ji cast all the rocks into the ocean, some parts of which are believed to be available today as Hanuman Natak. After this, Valmiki was blessed by Hanuman Ji to take birth as Tulsi Das and compose the Ramayan in the vernacular.
Tulsidas was born on Saptami (सप्तमी), the seventh day of Shukl Paksh (शुक्ल पक्ष), the bright half of the lunar Hindu calendar month Shravan (श्रावण मास, July-August), in  Raja Pur (Chitr Koot), a village on the banks of  Yamuna river in Uttar Pradesh. Shukar Khet (सूकर खेत-क्षेत्र), in District Ghonda, Uttar Pradesh, 50 Km from Ayodhya, which has been declared officially by Govt. of Uttar Pradesh as the birth place of Tulsi Das Ji. He was born to Hulsi and Atma Ram Dubey-a Saryupani Brahman of the Parashar Gotr (lineage, hierarchy).
Tulsidas was born after staying in the womb for twelve months. He had all thirty two teeth in his mouth at birth, his health and looks were like that of a five-year-old boy and he did not cry at the time of his birth but uttered Ram, so he was named Ram Bola by his Guru later. He was born under the Abhukt Mool constellation, which  might cause immediate danger to the life of his father. Due to the inauspicious events at the time of his birth, he was abandoned by his parents on the fourth night and sent away with Chuniya-a maid servant of Hulsi.
Chuniya took the child to her village of Hari Pur and looked after him for five and a half years after which she died. Ram Bola was left to fend for himself as an impoverished orphan and wandered from door to door begging for alms. Maa Parvati fed him in the grab of a Brahmani  and fed Ram Bola every day.
At the age of five years, Ram Bola was adopted by Swami Nar Hari Das, a Vaeshnav ascetic of Ramanand's monastic order who was believed to be the fourth disciple of Ramanand; alternately, the disciple of Anantachary. Ram Bola was given the Virakt Deeksha (विरक्त दीक्षा-वैरागी, Vaeragi initiation) with the new name of Tulsi Das. At the age of seven years his Up Nayan (Janeu, sacred thread ceremony) was performed by Nar Hari Das on the fifth day of the bright half of the month of Magh (January–February) at Ayodhya, a pilgrimage-site related to Bhagwan Shri Ram. Tulsidas started his learning at Ayodhya. Nar Hari Das took him to a particular Varah Kshetr (a holy place with temple dedicated to Varah–the boar avatar-incarnation of Bhagwan Vishnu), where he first narrated the Ramayan to Tulsidas.
मैं पुनि निज गुर सन सुनी कथा सो सूकरखेत। 
समुझी नहिं तस बालपन तब अति रहेउँ अचेत॥ 
Maen Puni Nij Gur San Suni Katha so Sukar Khet; Samujhi Nahin Tas  Balpan Tab Ati Rahehun Achet.
मैने राम कथा का श्रवण सूकर क्षेत्र में अपने गुरु से किया। 
I heard the narrative from my Guru in Sukar Khet (Varah Kshetr). I did not understand it then, since I was totally without cognition in childhood.[Ram Charit Manas 1.30]
Tulsi Das later came to the sacred city of Varanasi and studied Sanskrit grammar, four Veds, six Vedang, Jyotish and the six schools of Hindu philosophy over a period of 15-16 years from Guru Shesh Sanatan who was based at the Panch Ganga Ghat in Varanasi. Shesh Sanatan was a friend of Nar Hari Das and a renowned scholar on literature and philosophy. After completing his studies, Tulsi Das Ji came back to his birthplace Raja Pur, with the permission of Shesh Sanatan. Here he found that his family was no more, with his parents dead. Tulsi Das Ji performed the Shraddh ceremony (which deals with giving offerings to the ancestors, last rites) of his parents. He started living in his ancestral home and narrating the Ram Katha  in Chitr Koot.
Tulsi Das Ji married Ratnavali on the thirteenth day of the bright half of the Jyeshth month (May-June) in Vikrami Samwat 1,583 (1,526 CE). Ratnavali was the daughter of Deen Bandhu Pathak, a Brahman of the Bhardwaj Gotr, who belonged to Mahewa village of Kaushambi district. They had a son named Tarak who died as a toddler. Once, when Tulsi Das Ji had gone to a Hanuman temple, Ratnavali went to her father's home with her brother. When Tulsi Das came to know this, he swam across the Yamuna river in the night to meet his wife. Ratnavali chided Tulsidas for this and remarked that if Tulsi Das was even half as devoted to God as he was to her body of flesh and blood, he would have been redeemed-attained Salvation-Moksh. Tulsidas left her instantly and left for the holy city of Prayag. He renounced the Grahasth (householder's life) stage and became a Sadhu (ascetic).
After renunciation, Tulsidas spent most of his time at Varanasi, Prayag, Ayodhya and Chitr Koot & visited many other nearby and far-off places, pilgrimages. He travelled across India to many places, studying different people, meeting saints and Sadhus and meditating. Mool Gosain Charitr gives an account of his travels to the four pilgrimages of Badri Nath, Dwarka, Puri and Rameshwaram and the Himalay. He visited the Man Sarovar lake in current-day Tibet, where tradition holds he had Darshan (sight) of Kak Bhushundi Ji, the divine crow (a Brahman cursed by his colleague Kalia Nag, also an ascetic Brahman, who is one of the four narrators in the Ram Charit Manas. Kak Bhushundi witnessed the same event occurring in 6 Manvantars like the repeating beads of a rosary and narrated the story to sages, Rishis, Mahrishis at Suk Tal in UP, India.
He had met face to face with Hanuman Ji and Bhagwan Shri Ram. Tulsi Das Ji used to visit the woods-forests outside Varanasi for his morning ablutions with a water pot. On his return to the city, he used to offer the remaining water to a certain tree. This quenched the thirst of a Pret (ghost believed to be ever thirsty for water), who appeared before Tulsi Das and offered him a boon. Tulsi Das Ji said he wished to see Bhagwan Shri Ram with his eyes, to which the Pret responded that it was beyond his powers. However, the Pret said that he could guide Tulsi Das Ji to Shri Hanuman Ji Maharaj, who could grant the boon Tulsi Das Ji asked for. The Pret told Tulsi Das Ji that Hanuman Ji came everyday disguised in the mean attire of a leper to listen to his Katha, he was the first to arrive and last to leave.
That evening Tulsi Das Ji noted that the first listener to arrive at his discourse was an old leper, who sat at the end of the gathering. After the Katha was over, Tulsi Das Ji quietly followed the leper to the woods. There in the woods, at the spot where the Sankat Mochan Temple stands today, Tulsi Das Ji firmly fell at the leper's feet, saying that he had recognized him. Initially, the leper feigned ignorance but Tulsi Das's insistence paved the way. He did not relent. The leper revealed his original form of Hanuman and blessed Tulsi Das. When granted a boon, Tulsi Das Ji told Hanuman Ji that he wanted to see Bhagwan Shri Ram face to face. Hanuman Ji told him to go to Chitra Koot where he would see Bhagwan Shri Ram with his own eyes.
Tulsidas Ji followed the instruction of Hanuman Ji Maharaj and started living in an Ashram at Ram Ghat in Chitra Koot. One day Tulsi Das Ji went to perform the Parikrama (circumambulate) of the Kamad Giri mountain. He saw two princes, one dark and the other fair, dressed in green robes pass by, mounted on horse backs. Tulsi Das Ji was enraptured at the sight, however he could not recognize them and took his eyes off them. Later Hanuman Ji asked Tulsi Das Ji if he saw Bhagwan Shri Ram and his brother Laxman on horses. Tulsi Das Ji was disappointed and repentful. Hanuman Ji assured Tulsi Das Ji that he would have the sight of Shri Ram once again, the next morning. Tulsi Das recalls this incident in a song of the Gita Vali and laments how his eyes turned his own enemies, by staying fixed to the ground and how everything happened in a trice. On the next morning, Wednesday, the new-moon day of Magh, Vikram Samwat 1,607 (1,551 CE)  Bhagwan Shri Ram again appeared before Tulsi Das Ji, as a child. Tulsi Das Ji was making sandalwood paste when the child came and asked for a sandalwood Tilak (a religious mark on the forehead). This time Hanuman Ji gave a hint to Tulsi Das Ji and he had a full view of Bhagwan Shri Ram. Tulsi Das Ji was so charmed that he forgot about the sandalwood paste. Shri Ram took the sandalwood paste and put a Tilak himself on his forehead and Tulsidas's forehead before disappearing.
In Vikram Samwat 1,628 (1,572 CE), Tulsi Das Ji left Chitr Koot for Prayag, where he stayed during the Magh Mela (the annual fair in January). Six days after the Mela ended, he had the Darshan of the sages Yagyvalky Ji and Maharshi Bhardwaj under a Banyan tree. In one of the four dialogues in the Ram Charit Manas, Yagyvalky Ji is the speaker and Maharshi Bhardwaj the listener. Tulsi Das Ji described the meeting between Yagyvalky Ji and Maharshi Bhardwaj after a Magh Mela festival in the Ram Charit Manas. It is this meeting where Yagyvalky Ji narrates the Ram Charit Manas to  Maharshi Bhardwaj.
A Brahmani dressed in bridal make up & attire bowed before Tulsi Das Ji, who in turn blessed her to be Saubhagy Vati (a woman whose husband is alive), unknowingly. The woman was accompanying her husbands dead body to perform self immolation-Sati, along with her husband. She informed Tulsi Das Ji Maharaj that her husband had died and she had come to cremate his body. How could she be Saubhagy Vati!? He said that the one (Shri Ram) who led him to bless the woman would fulfil the words narrated by him. He asked everybody present to close their eyes and utter the name of Ram, on doing so, the dead Brahman revived back to life.
Emperor Akbar summoned Tulsi Das Ji on hearing of his bringing back a dead man to life. Tulsi Das Ji declined to meet Akbar as he was too engrossed in creating his verses. He was forcibly brought before Akbar and was asked to perform a miracle, which Tulsi Das Ji declined by saying that it was not possible, since he did not have such powers. All he knew, that the feat was Ram's Leela, an act of Bhagwan Shri Ram. The emperor imprisoned Tulsi Das Ji at Fateh Pur Sikri near Agra. Tulsi Das Ji refused to bow to Akbar and created a verse in praise of Hanuman Ji and chanted it (Hanuman Chalisa) for forty days and suddenly an army of monkeys descended upon the town and wreaked havoc in all nook & corners of Fateh Pur Sikri, entering each home and the emperor's harem, scratching people and throwing bricks from ramparts. An old Hafiz told the emperor that this was the miracle of the imprisoned Fakir. The emperor fell at Tulsi Das Ji's feet, released him, apologising repeatedly. Tulsi Das Ji stopped the monkey menace and asked the emperor to abandon the place. The emperor agreed and moved to Agra. Ever since Akbar (who him self was a Brahman in previous birth and had immolated himself in protest against the atrocities of Babar, along with his 20 disciples. Tan Sen his Guru Hari Das & Beer Bal, Man Singh etc., were his disciples. He took birth as a Muscleman-Muslim, since he consumed cow's hair along with milk, unknowingly, (He went to heaven after his death.) became a close friend of Tulsi Das Ji and he issued-ordered a Farman that followers of Bhagwan Shri Ram, Hanuman Ji & Hindus, would not be harassed in his kingdom.
Tulsi Das Ji visited Vrandavan, to pay obeisance to Bhagwan Shri Krashn. When Tulsi Das Ji began bowing down to the idol of Bhagwan Shri Krashn, the Mahant-Head Priest Parshu Ram told Tulsi Das Ji that one who bows down to any deity except his Isht Devta (cherished form of divinity) was a fool. Tulsi Das Ji's Isht Devta was Bhagwan Shri Ram. Tulsi Das Ji recited the following extemporaneously composed couplet:
                  काह कहौं छबि आजुकि भले बने हो नाथ।
तुलसी मस्तक तब नवै धरो धनुष शर हाथ॥        
Kaha  Kahoun Chhabi Ajuki Bhale Bane Ho Nath; Tulsi Mastak Tb Navae Dharo Dhanush Shar Hath. 
हे प्रभु! मैं आपकी प्रसंशा किन शब्दों में करूँ। आपके भक्त का सर आपके चरणों में तब झुकेगा जब आप हाथ में धनुष बाण लेंगे
Hey Nath! How shall I describe your splendour, for you appear auspicious. Tulsi Das will bow down his head when you take the bow and the arrow in your hands. 
When Tulsi Das Ji recited this couplet, the idol of Bhagwan Shri Krashn holding the flute and stick in hands changed to the idol of Bhagwan Shri Ram holding the bow and arrow in his hands.
Tulsi Das Ji started composing poetry in Sanskrat in Varanasi on the Prahlad Ghat. Tradition holds that all the verses that he composed during the day, would get lost in the night. This happened daily for eight days. On the eighth night, Bhagwan Shiv, whose famous Kashi Vishw Nath Temple is located in Varanasi, ordered Tulsi Das Ji in a dream to compose poetry in the vernacular instead of Sanskrat. Tulsi Das Ji woke up and saw both Bhagwan Shiv and Maa Parvati, who blessed him. Bhagwan Shiv ordered Tulsi Das Ji to go to Ayodhya and compose poetry in Awadhi. Bhagwan Shiv also predicted that Tulsi Das's poetry would fructify like the Sam Ved. Tulsi Das Ji hinted in Ram Charit Manas that he had the Darshan of Bhagwan Shiv and Maa Parvati in both dream and awakened state.
Tulsi Das Ji started composing the Ram Charit Manas in Ayodhya on Tuesday, Ram Navami (ninth day of the bright half of the Chaetr Mas, which is the birthday of Bhagwan Shri Ram) in the year Vikrami Samwat 1,631 (1,575 CE). Tulsi Das Ji himself attests this date in the Ram Charit Manas. He composed the epic for over two years, seven months and twenty-six days and completed the work in Vikrami Samwat 1,633 (1,577 CE) on the Vivah Panchami day (fifth day of the bright half of the Marg Sheersh month, which commensurate the wedding of  Bhagwan Shri Ram and his Maa Sita).
Tulsi Das Ji came to Varanasi and recited the Ram Charit Manas to Bhagwan Shiv (Kashi Vishw Nath) and Maa Parvati (Ann Purna) at the Kashi Vishw Nath Temple. Brahmans of Varanasi, who were critical of Tulsidas for having rendered the Sanskrat Ramayan in the vernacular, decided to test the worth of the work. A manuscript of the Ram Charit Manas was kept at the bottom of pile of Sanskrat scriptures in the sanctum sanctorum of the Vishw Nath temple in the night and the doors of the sanctum sanctorum were locked. In the morning when the doors were opened, the Ram Charit Manas was found at the top of the pile. The words Satyam Shivam Sundram (Sanskrat :: सत्यं शिवं सुन्दरम्, literally Truth, Auspiciousness, Beauty) were inscribed on the manuscript with the signature of Bhagwan Shiv. The words were also heard by the people present, there. The king of Kashi ordered to weigh the four Veds and Ram Charit Manas. Though with low volume and weight, yet it proved heavier than the Veds.
Some Brahmans of Varanasi were still not satisfied and sent two thieves to steal the manuscript. The thieves tried to break into the Ashram of Tulsi Das Ji, but were confronted by two guards with bows and arrows, of dark and fair complexion, aged 14 years. The thieves had a change of heart and came to Tulsi Das Ji in the morning to ask who the two guards were. Believing that the two guards could be none other than Bhagwan Shri Ram and Laxman Ji Tulsi Das Ji was aggrieved to know that they were guarding his home at night. He sent the manuscript of Ram Charit Manas to his friend Raja Todar Mal, the finance minister of Akbar and donated all his money. The thieves were reformed and became devotees of Shri Ram. Tulsi Das Ji honoured them for having seen the deity with their own eyes.
Luck smiled over them, the God had appeared before them in the form of Bhagwan Shri and Shesh Nag-Lakshman Ji.
Around Vikrami Samwat 1,664 (1,607 CE), Tulsi Das Ji was afflicted by acute pain all over his body, especially in his arms. He composed the Hanuman Bahuk, where he describes his bodily pain and suffering, in several stanzas. He was relieved of his pain after this composition. Later, he was also afflicted by Bartod-Baltod boils (बालतोड़, बरतोड़, furuncles caused by pulling out of the hair), which may have been the cause of his death.
The Vinay Patrika is considered to be the last composition of Tulsi Das Ji, believed to be written when Kali Yug started troubling him. In this work of 279 stanzas, he beseeches Bhagwan Shri Ram to give him Bhakti (devotion) and to accept his petition. Tulsi Das Ji attested in the last stanza of Vinay Patrika that Shri Ram himself signed the manuscript of the work. The 45th stanza of the Vinay Patrika is sung as the evening Arti by the devotees.
Tulsi Das Ji died at the Assi Ghat on the bank of the river Maa Ganga in the Shravan (July-August) Mas of the year Vikrami Samwat 1,680 (1,623 CE). 
GOSWAMI TULSIDAS गोस्वामी तुलसीदास santoshkathasagar.blogspot.com
COMPOSITION IN AWADHI :: Ram Charit Manas, Ram Lala Nahchhu, Barvae Ramayan, Parvati Mangal, Janki Mangal and Ramagya Prashn.
COMPOSITIONS IN BRAJ :: Krashn Gitavali,  Kavitavali, Dohavali, Vairagy Sandipani and Vinay Patrika.
OTHER COMPOSITIONS :: Besides these twelve works, four more compositions by Tulsi Das Ji are available, which include Hanuman Chalisa, Hanuman Ashtak, Hanuman Bahuk and Tulsi Satsai.
DOHAWALI (दोहावली, 1581) :: It constitutes of 573 miscellaneous Doha and Sortha (दोहा, दोहे, सौरठा) verses mainly in Braj Bhasha-Boli (-dialect) with some verses in Awadhi. The verses are aphorisms on topics related to tact, political wisdom, righteousness and the purpose of life. 85 Dohas-two lined verses, from this work are also found in the Ram Charit Manas, 35 in Ramagya Prashn, two in Vaeragy Sandipani and some in Ram Satsai-another work of 747 Dohas attributed to Tulsidas.
KAVITAVALI or Kavita Ramayan (कवितावली, 1608–1614) :: Its a collection of Kavitas-poetry, with Braj rendering of the Ramayan, composed entirely in meters of the Kavita family–Kavita, Savaiya (कविता, सवैया), Ghnakshari (घनाक्षरी) and Chhappaya. It consists of 325 verses including 183 verses in the Uttar Kand. Like the Ram Charit Manas, it is divided into seven Kands or books and many episodes in this work are different from the Ram Charit Manas.
GITAVALI (गीतावली) ::  It is a collection of Songs, in Braj rendering of the Ramayan in songs. All the verses are set to Rags of Hindustani classical music and are suitable for singing. It consists of 328 songs divided into seven Kands or books. Many episodes of the Ramayan are elaborated while many others are abridged.
KRASHN GITAVALI or Krashnavali (कृष्ण गीतावली, 1607) ::  This is a collection of 61 songs to devoted to Bhagwan Shri Krashn, in Braj Boli. There are 32 songs devoted to the childhood sports (-Bal Leela) and Ras Leela of Shri Krashn, 27 songs form the dialogue between Bhagwan Shri Krashn and Uddhav Ji-his cousin and two songs describe the episode of disrobing of Draupadi.
VINAY PATRIKA (विनय पत्रिका) :: This is a petition of Humility, in Braj Bhasha consisting of 279 stanzas or hymns. The stanzas form a petition in the court of Ram asking for Bhakti. It is considered to be the second best work of Tulsi Das Ji after the Ram Charit Manas and is regarded as important from the viewpoints of philosophy, erudition, eulogistic and poetic style of Tulsi Das. The first 43 hymns are addressed to various deities and Ram's courtiers, attendants and remaining are addressed to Shri Ram.
BARVAE RAMAYAN  (बरवै रामायण, 1612) :: This is  Ramayan in Barvae meter, an abridged rendering of the Ramayan in Awadhi. The works consists of 69 verses composed in the Barvae meter and is divided into seven Kands or books. The work is based on a psychological framework.
PARWATI MANGAL (पार्वती मंगल) :: It focuses over the marriage of  Maa Parvati, in Awadhi having 164 verses describing the penance of Maa Parvati and her marriage with Bhagwan Shiv. It consists of 148 verses in the Sohar meter and 16 verses in the Harigitika metre.
JANKI MANGAL (जानकी मंगल) :: It describes the marriage of Maa Sita, in Awadhi having 216 verses with Bhagwan Shri Ram. The work includes 192 verses in the Hansgati meter and 24 verses in the Harigitika meters. The narrative differs from the Ram Charit Manas at several places.
RAMLALA NAHCHHU (रामलला नहछू) ::  The Nahchhu ceremony of the child Ram, is an Awadhi composition of 20 verses  in  Sohar metre. The Nahchhu ceremony involves cutting the nails of the feet before Sanskars-initiation to education (-rituals),  Chudakaran, Upnayan, Vedarambh, Samavartan or Vivah. The events take place in the city of Ayodhya, so it is considered to describe the Nahchhu before Upnayan, Vedarambh and Samavartan.
RAMAGYA PRASHN (रामाज्ञा प्रश्न) ::  This is the querying the will of Bhagwan Shri  Ram, in Awadhi related to both Ramayan and Jyotish (-astrology). It consists of seven Kands or books, each of which is divided into seven Saptaks or Septets of seven Dohas each. It contains 343 Dohas in all. The work narrates the Ramayan non-sequentially and gives a method to look up the Shakun (-omen or portent) for astrological predictions.
VAERAGY SANDIPANI (वैराग्य संदीपनी, 1612) :: Its the kindling of detachment, with philosophical verses 60 in Braj which describe the state of Gyan (realisation, enlightenment) and Vaeragy (dispassion, relinquishment), the nature and greatness of saints and moral conduct. It consists of 46 Dohas, 2 Sorthas and 12 Chaupai meters.
HANUMAN CHALISA (हनुमान चालीसा) :: It constitutes of forty verses devoted to Hanuman Ji, in Awadhi having 40 Chaupais and two Dohas in obeisance to Hanuman Ji. It is one of the most read short religious texts in northern India and is recited by millions of Hindus on Tuesdays and Saturdays, allover the world. It is believed to have been uttered by Tulsi Das Ji in a state of Samadhi at the Kumbh Mela in Haridwar.
SANKAT MOCHAN HANUMANASHTAK (संकटमोचन हनुमानाष्टक) :: Eight verses devoted to Hanuman ji Maharaj-the Remover of Afflictions are in Awadhi in the Matt Gajendr meter; composed on the occasion of the founding of the Sankat Mochan Temple in Varanasi. 
HANUMAN BAHUK (हनुमान बाहुक) :: The Arm of Hanuman, is a composition in Braj Bhasha containing 44 verses composed at a time when he suffered from acute pain in his arms at an advanced age. Tulsi Das Ji  prayed to Hanuman Ji for relief from suffering. The work has two, one, five and 36 verses respectively in the Chhappaya, Jhulna, Savaiya and Ghanakshari meter.
TULSI SATSAI (तुलसी सतसई) ::  It has the collection of 747 Dohas in both Awadhi and Braj and separated into seven Sargs or cantos. The verses are same as those in Dohavali and Ramagya Prashn but the order is different.
The philosophy and principles of Tulsidas are found across his works and are especially outlined in the dialogue between Kak Bhushundi and Garud Ji in the Uttar Kand of the Ram Charit Manas. Tulsi Das doctrine has been described as an assimilation and reconciliation of the diverse tenets and cultures of Sanatan Dharm. His compositions are in accordance with various scriptures :- Purans, Veds, Upveds, Tantr and Samrati. 
Nirgun Brahm (quality less, impersonal, absolute) and Sagun Brahm (God with qualities, characteristics) are one and the same. It is the devotion (Bhakti) of the devotee that forces the Nirgun Brahm which is quality less, formless, invisible and unborn, to become Sagun Brahm with qualities. Tulsi Das Ji gives the example of water, snow and hail to explain this: the substance is the same in all three, but the same formless water solidifies to become hail or a mountain of snow, both of which have a form. Tulsi Das Ji also gives the simile of a lake: The Nirgun Brahm is like the lake with just water, while the Sagun Brahm is a lake resplendent with blooming lotuses. Tulsi Das Ji describes in detail a debate between Kak Bhushundi and Rishi Lomesh Ji, whether God is Nirgun (as argued by Lomesh adhering to monism) or Sagun (as argued by Kak Bhushundi adhering to dualism). Kak Bhushundi repeatedly refutes all the arguments of Lomesh Ji, to the point when Lomesh becomes angry and curses Kak Bhushundi. Lomesh repents later when Kak Bhushundi happily accepts the curse but refuses to give up the Bhakti of Ram, the Sagun Brahm. Tulsi Das Ji holds both aspects of God to be equal-two sides of the same coin. Still, he prefers the qualified Sagun aspect and the devotees of the highest category in the Ram Charit Manas repeatedly ask for the qualified Sagun aspect of Ram to dwell in their mind. 
There is a section in Ram Charit Manas, devoted to the veneration of the name of Shri Ram. Jap of Ram nam is the only means to attain God in the Kali Yug-present cosmic era where the means suited for other ages like meditation, Karm and Puja are ineffective.  Kavitavali explains that his own redemption is because of the power, glory and majesty of the name of Shri Ram. Gitavali explains that wishing for liberation without refuge in the name of Shri Ram is like wishing to ascend the sky by holding on to the falling rain.  Ram nam is greater than both Nirgun and Sagun aspects of God as it controls both of them and is illuminates both like a bilingual interpreter.  Dohavali justifies that the Nirgun Brahm resides in his heart and the Sagun Brahm resides in his eyes and the name of Shri Ram resides over his tongue, as if a radiant gemstone is kept between the lower and upper halves of a golden casket. Ram nam is easier to recite as compared to other names of God since r (र)  and m (म) being are the only two consonants that are written above all other consonants in the conjunct form in Sanskrat because they are the two sounds in the word Ram.
Ram Charit Manas describes the delusion of Mata Sati. She observed  many many Shivs, Brahmas and Vishnus serving Ram and bowing at his feet. When Manu and Shatrupa perform penances, they crave to see that Almighty from a part of whom emanate a number of Shivs, Brahmas and Vishnus. Brahma, Vishnu and Shiv come to them many times tempting them with a boon. But Manu and Shatrupa do not stop their penance. They are finally satisfied only by the appearance of Bhagwan Shri Ram, on whose left side is Maa Sita, from a part of whom are born countless Laxmis, Umas (Parwatis) and Brahmanis (Saraswatis). During the marriage of Maa Sita and Bhagwan Shri Ram the trio of Brahma, Vishnu and Shiv were present. Brahma Ji was astounded as he found nowhere & anything that was his own handiwork, while Vishnu is enchanted with Laxmi on seeing Shri Ram. Hanuman Ji told Ravan that Bhagwan Brahma, Bhagwan Shri Vishnu and Bhagwan Shiv could create, preserve and destroy through the might of Shri Ram, only, since the universe is the cosmic form of Shri Ram, in which Bhawan Shiv is the consciousness, Bhagwan Brahma is the reason and Bhagwan Shri Vishnu is his intelligence. Ram is not just an avatar, but Avtari,  the source of avatars. Krashn is also an Avatar of Ram & vice versa. Shri Ram as supreme Brahmn and not just an avatar of Bhagwan Shri Hari Vishnu.
Ram is the efficient and material cause (Nimitt and Updan, निमित्त व उपदान) of the world, which is real since Shri Ram is real. In several verses of the Ram Charit Manas, Tulsidas says that both animate and inanimate world is a manifestation of Bhagwan Shri Ram and the universe is the cosmic form of Shri Ram.
The world in itself is neither true (Saty), nor false (Asaty), nor both true and false together (Saty-Asaty). One who casts aside all these three illusions, knows oneself. This has been interpreted to mean that the entire world is a Leela of Ram. At the beginning of the Ram Charit Manas, Tulsi Das Ji performs Samashti Vandna (समष्टि वन्दना, obeisance to all beings, mother nature, Maa Bhagwati) in which he bows down to the world also, saying it is pervaded by or born out of  Mata Sita-Maa Bhagwati Radha Ji and Ram-the Almighty Bhagwan Shri Krashn residing in Gou Lok. 
Four brides of the Ayodhya are compared with the four states of consciousness :- awaken (जाग्रत, Jagrat), sleep with dreams (स्वप्न, Swapn), dreamless sleep (सुषुप्ति, Sushupti) and the fourth self conscious state (तूर्य, Tury). The four grooms are compared with the presiding divinity (Vibhu) of the four states: Vishw, Tej, Pragya and Brahmn. Tulsi Das Ji explains that the four states of consciousness with their presiding divinities reside in the mind of a Jeev, so the four brides with their grooms are resplendent in the same pavilion.
Tulsidas identifies Maya with Sita, the inseparable energy of Bhagwan Shri Ram which takes avatar along with Shri Ram. Maya constitutes of Vidya and Avidya (negativity, illusion, ignorance, evil). Vidya is the both the cause of creation and the liberation of Jeev. Avidya is the cause of illusion, ignorance and bondage of the Jeev. The entire world is under the control of Maya. 
There is no incompatibility between devotion to Bhagwan Ram and attachment to Bhagwan Shiv. Tulsidas Ji equates the Guru to be an incarnation of Bhagwan Shiv and a considerable part of the Bal Kand of Ram Charit Manas is devoted to the narrative of Bhagwan Shiv including the abandonment of Mata Sati, the penance of Parvati, the burning of Kam Dev and the marriage of Maa Parvati and Bhagwan Shiv. Tulsidas venerates the whole Hindu-Sanatan Dharm, pantheon. The Ram Charit Manas begins with reverence of Ganesh, Saraswati, Parvati, Bhagwan Shiv-the Adi Guru, Valmiki and Hanuman Ji. At the beginning of the Vinay Patrika, he bows to Ganesh, Sury, Shiv, Devi, Ganga, Yamuna, Varanasi and Chitr Koot, asking them to bless him with the  devotion towards Bhagwan Shri Ram.
WORDS-ILLUSTRATIONS IN RAM CHARIT MANAS BY TULSI DAS
The Almighty has to be approached through faith-devotion (Bhakti) and surrender-seeking asylum-shelter under him to him. One should be in perfect love for Him and all his actions-deeds should be purified of self-interest-motive in contemplation of HIM. There should be love to all creatures. The soul is a fragment-part & partial of the Almighty. The soul is subjected-submitted in this life to the bondage of works (Karm-deeds-endeavours-efforts-actions). One in his obstinacy, keep binding himself in the net-web of actions and though they know and hear of the bliss of those who have faith in the God, they do not attempt the only means of release. The bliss to which the soul attains, by the extinction of desire, in the supreme home, is not absorption in the Ultimate, but union with Him in abiding individuality. This is emancipation (Mukti) from the burden of birth and rebirth-reincarnations and the highest-Ultimate happiness-bliss. The practical end of all his writings is to inculcate Bhakti addressed to Bhagwan Shri Ram as the great means of Salvation and Emancipation from the chain of births and deaths. Salvation is a means free and open to men of the lowest species & caste as to the Brahmns.
राम धुन ::
"रघुपति राघव राजा राम पतित पावन सीता राम; सुंदर विग्रह मेघाश्याम गंगा तुलसी शालीग्राम। भद्रगिरीश्वर सीताराम भगत-जनप्रिय सीताराम; जानकीरमणा सीताराम जय जय राघव सीता राम"
तुलसी दास जी द्वारा कलयुग का वर्णन :: 
अवध प्रभाव जान तब प्रानी। जब उर बसहिं रामु धनुपानी॥
 सो कलिकाल कठिन उरगारी। पाप परायन सब नर नारी॥4॥
अवध का प्रभाव जीव तभी जानता है, जब हाथ में धनुष धारण करने वाले श्री रामजी उसके हृदय में निवास करते हैं। हे गरुड़जी! वह कलिकाल बड़ा कठिन था। उसमें सभी नर-नारी पाप परायण (पापों में लिप्त) थे।
कलिमल ग्रसे धर्म सब लुप्त भए सदग्रंथ।
दंभिन्ह निज मति कल्पि करि प्रगट किए बहु पंथ॥97 क॥
कलियुग के पापों ने सब धर्मों को ग्रस लिया, सद्ग्रंथ लुप्त हो गए, दम्भियों ने अपनी बुद्धि से कल्पना कर-करके बहुत से पंथ प्रकट कर दिए।
भए लोग सब मोहबस लोभ ग्रसे सुभ कर्म।
सुनु हरिजान ग्यान निधि कहउँ कछुक कलिधर्म॥97 ख॥
सभी लोग मोह के वश हो गए, शुभ कर्मों को लोभ ने हड़प लिया। हे ज्ञान के भंडार! हे श्री हरि के वाहन! सुनिए, अब मैं कलि के कुछ धर्म कहता हूँ।
बरन धर्म नहिं आश्रम चारी। श्रुति बिरोध रत सब नर नारी।
द्विज श्रुति बेचक भूप प्रजासन। कोउ नहिं मान निगम अनुसासन॥1॥
कलियुग में न वर्णधर्म रहता है, न चारों आश्रम रहते हैं। सब पुरुष-स्त्री वेद के विरोध में लगे रहते हैं। ब्राह्मण वेदों के बेचने वाले और राजा प्रजा को खा डालने वाले होते हैं। वेद की आज्ञा कोई नहीं मानता।
मारग सोइ जा कहुँ जोइ भावा। पंडित सोइ जो गाल बजावा॥
मिथ्यारंभ दंभ रत जोई। ता कहुँ संत कहइ सब कोई॥2॥
जिसको जो अच्छा लग जाए, वही मार्ग है। जो डींग मारता है, वही पंडित है। जो मिथ्या आरंभ करता (आडंबर रचता) है और जो दंभ में रत है, उसी को सब कोई संत कहते हैं।
सोइ सयान जो परधन हारी। जो कर दंभ सो बड़ आचारी॥
जो कह झूँठ मसखरी जाना। कलिजुग सोइ गुनवंत बखाना॥3॥
जो (जिस किसी प्रकार से) दूसरे का धन हरण कर ले, वही बुद्धिमान है। जो दंभ करता है, वही बड़ा आचारी है। जो झूठ बोलता है और हँसी-दिल्लगी करना जानता है, कलियुग में वही गुणवान कहा जाता है।
निराचार जो श्रुति पथ त्यागी। कलिजुग सोइ ग्यानी सो बिरागी॥
जाकें नख अरु जटा बिसाला। सोइ तापस प्रसिद्ध कलिकाला॥4॥
जो आचारहीन है और वेदमार्ग को छोड़े हुए है, कलियुग में वही ज्ञानी और वही वैराग्यवान्‌ है। जिसके बड़े-बड़े नख और लंबी-लंबी जटाएँ हैं, वही कलियुग में प्रसिद्ध तपस्वी है।
असुभ बेष भूषन धरें भच्छाभच्छ जे खाहिं।
तेइ जोगी तेइ सिद्ध नर पूज्य ते कलिजुग माहिं॥98 क॥
जो अमंगल वेष और अमंगल भूषण धारण करते हैं और भक्ष्य-भक्ष्य (खाने योग्य और न खाने योग्य) सब कुछ खा लेते हैं वे ही योगी हैं, वे ही सिद्ध हैं और वे ही मनुष्य कलियुग में पूज्य हैं।
जे अपकारी चार तिन्ह कर गौरव मान्य तेइ।
मन क्रम बचन लबार तेइ बकता कलिकाल महुँ॥98 ख॥
जिनके आचरण दूसरों का अपकार (अहित) करने वाले हैं, उन्हीं का बड़ा गौरव होता है और वे ही सम्मान के योग्य होते हैं। जो मन, वचन और कर्म से लबार (झूठ बकने वाले) हैं, वे ही कलियुग में वक्ता माने जाते हैं।
नारि बिबस नर सकल गोसाईं। नाचहिं नट मर्कट की नाईं॥
सूद्र द्विजन्ह उपदेसहिं ग्याना। मेल जनेऊ लेहिं कुदाना॥1॥
हे गोसाईं! सभी मनुष्य स्त्रियों के विशेष वश में हैं और बाजीगर के बंदर की तरह (उनके नचाए) नाचते हैं। ब्राह्मणों को शूद्र ज्ञानोपदेश करते हैं और गले में जनेऊ डालकर कुत्सित दान लेते हैं।
सब नर काम लोभ रत क्रोधी। देव बिप्र श्रुति संत बिरोधी॥
 गुन मंदिर सुंदर पति त्यागी। भजहिं नारि पर पुरुष अभागी॥2॥
सभी पुरुष काम और लोभ में तत्पर और क्रोधी होते हैं। देवता, ब्राह्मण, वेद और संतों के विरोधी होते हैं। अभागिनी स्त्रियाँ गुणों के धाम सुंदर पति को छोड़कर पर पुरुष का सेवन करती हैं।
सौभागिनीं बिभूषन हीना। बिधवन्ह के सिंगार नबीना॥
गुर सिष बधिर अंध का लेखा। एक न सुनइ एक नहिं देखा॥3॥
सुहागिनी स्त्रियाँ तो आभूषणों से रहित होती हैं, पर विधवाओं के नित्य नए श्रृंगार होते हैं। शिष्य और गुरु में बहरे और अंधे का सा हिसाब होता है। एक (शिष्य) गुरु के उपदेश को सुनता नहीं, एक (गुरु) देखता नहीं (उसे ज्ञान दृष्टि) प्राप्त नहीं है)।
 हरइ सिष्य धन सोक न हरई। सो गुर घोर नरक महुँ परई॥
 मातु पिता बालकन्हि बोलावहिं। उदर भरै सोइ धर्म सिखावहिं॥4॥
जो गुरु शिष्य का धन हरण करता है, पर शोक नहीं हरण करता, वह घोर नरक में पड़ता है। माता-पिता बालकों को बुलाकर वही धर्म सिखलाते हैं, जिससे पेट भरे।
ब्रह्म ग्यान बिनु नारि नर कहहिं न दूसरि बात।
 कौड़ी लागि लोभ बस करहिं बिप्र गुर घात॥99 क॥
स्त्री-पुरुष ब्रह्मज्ञान के सिवा दूसरी बात नहीं करते, पर वे लोभवश कौड़ियों (बहुत थोड़े लाभ) के लिए ब्राह्मण और गुरु की हत्या कर डालते हैं।
बादहिं सूद्र द्विजन्ह सन हम तुम्ह ते कछु घाटि।
जानइ ब्रह्म सो बिप्रबर आँखि देखावहिं डाटि॥99 ख॥
शूद्र ब्राह्मणों से विवाद करते हैं (और कहते हैं) कि हम क्या तुमसे कुछ कम हैं? जो ब्रह्म को जानता है वही श्रेष्ठ ब्राह्मण है। (ऐसा कहकर) वे उन्हें डाँटकर आँखें दिखलाते हैं।
पर त्रिय लंपट कपट सयाने। मोह द्रोह ममता लपटाने॥
तेइ अभेदबादी ग्यानी नर। देखा मैं चरित्र कलिजुग कर॥1॥
जो पराई स्त्री में आसक्त, कपट करने में चतुर और मोह, द्रोह और ममता में लिपटे हुए हैं, वे ही मनुष्य अभेदवादी (ब्रह्म और जीव को एक बताने वाले) ज्ञानी हैं। मैंने उस कलियुग का यह चरित्र देखा।
आपु गए अरु तिन्हहू घालहिं। जे कहुँ सत मारग प्रतिपालहिं॥
कल्प कल्प भरि एक एक नरका। परहिं जे दूषहिं श्रुति करि तरका॥2॥
वे स्वयं तो नष्ट हुए ही रहते हैं, जो कहीं सन्मार्ग का प्रतिपालन करते हैं, उनको भी वे नष्ट कर देते हैं। जो तर्क करके वेद की निंदा करते हैं, वे लोग कल्प-कल्प भर एक-एक नरक में पड़े रहते हैं।
जे बरनाधम तेलि कुम्हारा। स्वपच किरात कोल कलवारा।
पनारि मुई गृह संपति नासी। मूड़ मुड़ाइ होहिं संन्यासी॥3॥
तेली, कुम्हार, चाण्डाल, भील, कोल और कलवार आदि जो वर्ण में नीचे हैं, स्त्री के मरने पर अथवा घर की संपत्ति नष्ट हो जाने पर सिर मुँड़ाकर संन्यासी हो जाते हैं।
ते बिप्रन्ह सन आपु पुजावहिं। उभय लोक निज हाथ नसावहिं॥
बिप्र निरच्छर लोलुप कामी। निराचार सठ बृषली स्वामी॥4॥
वे अपने को ब्राह्मणों से पुजवाते हैं और अपने ही हाथों दोनों लोक नष्ट करते हैं। ब्राह्मण अपढ़, लोभी, कामी, आचारहीन, मूर्ख और नीची जाति की व्यभिचारिणी स्त्रियों के स्वामी होते हैं।
सूद्र करहिं जप तप ब्रत नाना। बैठि बरासन कहहिं पुराना॥
सब नर कल्पित करहिं अचारा। जाइ न बरनि अनीति अपारा॥5॥
शूद्र नाना प्रकार के जप, तप और व्रत करते हैं तथा ऊँचे आसन (व्यास गद्दी) पर बैठकर पुराण कहते हैं। सब मनुष्य मनमाना आचरण करते हैं। अपार अनीति का वर्णन नहीं किया जा सकता।
भए बरन संकर कलि भिन्नसेतु सब लोग।
करहिं पाप पावहिं दुख भय रुज सोक बियोग॥100 क॥
कलियुग में सब लोग वर्णसंकर और मर्यादा से च्युत हो गए। वे पाप करते हैं और (उनके फलस्वरूप) दुःख, भय, रोग, शोक और (प्रिय वस्तु का) वियोग पाते हैं।
श्रुति संमत हरि भक्ति पथ संजुत बिरति बिबेक।
तेहिं न चलहिं नर मोह बस कल्पहिं पंथ अनेक॥100 ख॥
वेद सम्मत तथा वैराग्य और ज्ञान से युक्त जो हरिभक्ति का मार्ग है, मोहवश मनुष्य उस पर नहीं चलते और अनेकों नए-नए पंथों की कल्पना करते हैं।
बहु दाम सँवारहिं धाम जती। बिषया हरि लीन्हि न रहि बिरती॥
तपसी धनवंत दरिद्र गृही। कलि कौतुक तात न जात कही॥1॥
संन्यासी बहुत धन लगाकर घर सजाते हैं। उनमें वैराग्य नहीं रहा, उसे विषयों ने हर लिया। तपस्वी धनवान हो गए और गृहस्थ दरिद्र। हे तात! कलियुग की लीला कुछ कही नहीं जाती।
कुलवंति निकारहिं नारि सती। गृह आनहिं चेरि निबेरि गती॥
सुत मानहिं मातु पिता तब लौं। अबलानन दीख नहीं जब लौं॥2॥
कुलवती और सती स्त्री को पुरुष घर से निकाल देते हैं और अच्छी चाल को छोड़कर घर में दासी को ला रखते हैं। पुत्र अपने माता-पिता को तभी तक मानते हैं, जब तक स्त्री का मुँह नहीं दिखाई पड़ता।
ससुरारि पिआरि लगी जब तें। रिपुरूप कुटुंब भए तब तें॥
नृप पाप परायन धर्म नहीं। करि दंड बिडंब प्रजा नितहीं॥3॥
जब से ससुराल प्यारी लगने लगी, तब से कुटुम्बी शत्रु रूप हो गए। राजा लोग पाप परायण हो गए, उनमें धर्म नहीं रहा। वे प्रजा को नित्य ही (बिना अपराध) दंड देकर उसकी विडंबना (दुर्दशा) किया करते हैं। 
धनवंत कुलीन मलीन अपी। द्विज चिन्ह जनेउ उघार तपी॥
नहिं मान पुरान न बेदहि जो। हरि सेवक संत सही कलि सो॥4॥
धनी लोग मलिन (नीच जाति के) होने पर भी कुलीन माने जाते हैं। द्विज का चिह्न जनेऊ मात्र रह गया और नंगे बदन रहना तपस्वी का। जो वेदों और पुराणों को नहीं मानते, कलियुग में वे ही हरिभक्त और सच्चे संत कहलाते हैं।
कबि बृंद उदार दुनी न सुनी। गुन दूषक ब्रात न कोपि गुनी॥
कलि बारहिं बार दुकाल परै। बिनु अन्न दुखी सब लोग मरै॥5॥
कवियों के तो झुंड हो गए, पर दुनिया में उदार (कवियों का आश्रयदाता) सुनाई नहीं पड़ता। गुण में दोष लगाने वाले बहुत हैं, पर गुणी कोई भी नहीं। कलियुग में बार-बार अकाल पड़ते हैं। अन्न के बिना सब लोग दुःखी होकर मरते हैं।
सुनु खगेस कलि कपट हठ दंभ द्वेष पाषंड।
मान मोह मारादि मद ब्यापि रहे ब्रह्मंड॥101 क॥
हे पक्षीराज गरुड़जी! सुनिए कलियुग में कपट, हठ (दुराग्रह), दम्भ, द्वेष, पाखंड, मान, मोह और काम आदि (अर्थात्‌ काम, क्रोध और लोभ) और मद ब्रह्माण्डभर में व्याप्त हो गए (छा गए)। 
तामस धर्म करिहिं नर जप तप ब्रत मख दान।
देव न बरषहिं धरनी बए न जामहिं धान॥101 ख॥
मनुष्य जप, तप, यज्ञ, व्रत और दान आदि धर्म तामसी भाव से करने लगे। देवता (इंद्र) पृथ्वी पर जल नहीं बरसाते और बोया हुआ अन्न उगता नहीं।
अबला कच भूषन भूरि छुधा। धनहीन दुखी ममता बहुधा॥
सुख चाहहिं मूढ़ न धर्म रता। मति थोरि कठोरि न कोमलता॥1॥
स्त्रियों के बाल ही भूषण हैं (उनके शरीर पर कोई आभूषण नहीं रह गया) और उनको भूख बहुत लगती है (अर्थात्‌ वे सदा अतृप्त ही रहती हैं)। वे धनहीन और बहुत प्रकार की ममता होने के कारण दुःखी रहती हैं। वे मूर्ख सुख चाहती हैं, पर धर्म में उनका प्रेम नहीं है। बुद्धि थोड़ी है और कठोर है, उनमें कोमलता नहीं है।
नर पीड़ित रोग न भोग कहीं। अभिमान बिरोध अकारनहीं॥
लघु जीवन संबदु पंच दसा। कलपांत न नास गुमानु असा॥2॥
मनुष्य रोगों से पीड़ित हैं, भोग (सुख) कहीं नहीं है। बिना ही कारण अभिमान और विरोध करते हैं। दस-पाँच वर्ष का थोड़ा सा जीवन है, परंतु घमंड ऐसा है मानो कल्पांत (प्रलय) होने पर भी उनका नाश नहीं होगा।
कलिकाल बिहाल किए मनुजा। नहिं मानत क्वौ अनुजा तनुजा॥
नहिं तोष बिचार न सीतलता। सब जाति कुजाति भए मगता॥3॥
कलिकाल ने मनुष्य को बेहाल (अस्त-व्यस्त) कर डाला। कोई बहिन-बेटी का भी विचार नहीं करता। (लोगों में) न संतोष है, न विवेक है और न शीतलता है। जाति, कुजाति सभी लोग भीख माँगने वाले हो गए।
इरिषा परुषाच्छर लोलुपता। भरि पूरि रही समता बिगता॥
सब लोग बियोग बिसोक हए। बरनाश्रम धर्म अचार गए॥4॥
ईर्षा (डाह), कडुवे वचन और लालच भरपूर हो रहे हैं, समता चली गई। सब लोग वियोग और विशेष शोक से मरे पड़े हैं। वर्णाश्रम धर्म के आचरण नष्ट हो गए।
दम दान दया नहिं जानपनी। जड़ता परबंचनताति घनी॥
तनु पोषक नारि नरा सगरे। परनिंदक जे जग मो बगरे॥5॥
इंद्रियों का दमन, दान, दया और समझदारी किसी में नहीं रही। मूर्खता और दूसरों को ठगना, यह बहुत अधिक बढ़ गया। स्त्री-पुरुष सभी शरीर के ही पालन-पोषण में लगे रहते हैं। जो पराई निंदा करने वाले हैं, जगत्‌ में वे ही फैले हैं।
सुनु ब्यालारि काल कलि मल अवगुन आगार।
गुनउ बहुत कलिजुग कर बिनु प्रयास निस्तार॥102 क॥
हे सर्पों के शत्रु गरुड़जी! सुनिए, कलिकाल पाप और अवगुणों का घर है, किंतु कलियुग में एक गुण भी बड़ा है कि उसमें बिना ही परिश्रम भवबंधन से छुटकारा मिल जाता है।
कृतजुग त्रेताँ द्वापर पूजा मख अरु जोग।
जो गति होइ सो कलि हरि नाम ते पावहिं लोग॥102 ख॥
सत्ययुग, त्रेता और द्वापर में जो गति पूजा, यज्ञ और योग से प्राप्त होती है, वही गति कलियुग में लोग केवल भगवान्‌ के नाम से पा जाते हैं।
कृतजुग सब जोगी बिग्यानी। करि हरि ध्यान तरहिं भव प्रानी॥
त्रेताँ बिबिध जग्य नर करहीं। प्रभुहि समर्पि कर्म भव तरहीं॥1॥
सत्ययुग में सब योगी और विज्ञानी होते हैं। हरि का ध्यान करके सब प्राणी भवसागर से तर जाते हैं। त्रेता में मनुष्य अनेक प्रकार के यज्ञ करते हैं और सब कर्मों को प्रभु को समर्पण करके भवसागर से पार हो जाते हैं।
द्वापर करि रघुपति पद पूजा। नर भव तरहिं उपाय न दूजा॥
कलिजुग केवल हरि गुन गाहा। गावत नर पावहिं भव थाहा॥2॥
द्वापर में श्री रघुनाथजी के चरणों की पूजा करके मनुष्य संसार से तर जाते हैं, दूसरा कोई उपाय नहीं है और कलियुग में तो केवल श्री हरि की गुणगाथाओं का गान करने से ही मनुष्य भवसागर की थाह पा जाते हैं। 
कलिजुग जोग न जग्य न ग्याना। एक अधार राम गुन गाना॥
सब भरोस तजि जो भज रामहि। प्रेम समेत गाव गुन ग्रामहि॥3॥
कलियुग में न तो योग और यज्ञ है और न ज्ञान ही है। श्री रामजी का गुणगान ही एकमात्र आधार है। अतएव सारे भरोसे त्यागकर जो श्री रामजी को भजता है और प्रेमसहित उनके गुणसमूहों को गाता है...
सोइ भव तर कछु संसय नाहीं। नाम प्रताप प्रगट कलि माहीं॥
कलि कर एक पुनीत प्रतापा। मानस पुन्य होहिं नहिं पापा॥4॥
वही भवसागर से तर जाता है, इसमें कुछ भी संदेह नहीं। नाम का प्रताप कलियुग में प्रत्यक्ष है। कलियुग का एक पवित्र प्रताप (महिमा) है कि मानसिक पुण्य तो होते हैं, पर (मानसिक) पाप नहीं होते। 
कलिजुग सम जुग आन नहिं जौं नर कर बिस्वास।
गाइ राम गुन गन बिमल भव तर बिनहिं प्रयास॥103 क॥
यदि मनुष्य विश्वास करे, तो कलियुग के समान दूसरा युग नहीं है, (क्योंकि) इस युग में श्री रामजी के निर्मल गुणसमूहों को गा-गाकर मनुष्य बिना ही परिश्रम संसार (रूपी समुद्र) से तर जाता है।
प्रगट चारि पद धर्म के कलि महुँ एक प्रधान।
जेन केन बिधि दीन्हें दान करइ कल्यान॥103 ख॥
धर्म के चार चरण (सत्य, दया, तप और दान) प्रसिद्ध हैं, जिनमें से कलि में एक (दान रूपी) चरण ही प्रधान है। जिस किसी प्रकार से भी दिए जाने पर दान कल्याण ही करता है।
Tulsi Das ji, an incarnation of Maharshi Balmiki is true to the word & spirit about the KALI YUG, but we must remember that each of the 4 Yug survive together in each Yug at one or the other place. Dharm never vanishes.
माता लक्ष्मी और भगवान् श्री हरी विष्णु :: क्षीरसागर में भगवान्  विष्णु शेष शैया पर विश्राम कर रहे हैं और लक्ष्मी जी उनके पैर दबा रही हैं। विष्णु जी के एक पैर का अंगूठा शैया के बाहर आ गया और लहरें उससे खिलवाड़ करने लगीं !
क्षीरसागर के एक कछुवे ने इस दृश्य को देखा और मन में यह विचार कर कि मैं यदि भगवान विष्णु के अंगूठे को अपनी जिव्ह्या से स्पर्श कर लूँ तो मेरा मोक्ष हो जायेगा उनकी ओर बढ़ा !
उसे भगवान विष्णु की ओर आते हुये शेष नाग जी ने देख लिया और कछुवे को भगाने के लिये जोर से फुँफकारा। फुँफकार सुन कर कछुवा भाग कर छुप गया !
कुछ समय पश्चात् जब शेष जी का ध्यान हट गया तो उसने पुनः प्रयास किया। इस बार लक्ष्मी देवी की दृष्टि उस पर पड़ गई और उन्होंने उसे भगा दिया !
इस प्रकार उस कछुवे ने अनेकों प्रयास किये पर शेष जी और लक्ष्मी माता के कारण उसे कभी सफलता नहीं मिली। यहाँ तक कि सृष्टि की रचना हो गई और सत्युग बीत जाने के बाद त्रेता युग आ गया !
इस मध्य उस कछुवे ने अनेक बार अनेक योनियों में जन्म लिया और प्रत्येक जन्म में भगवान की प्राप्ति का प्रयत्न करता रहा। अपने तपोबल से उसने दिव्य दृष्टि को प्राप्त कर लिया था !
कछुवे को पता था कि त्रेता युग में वही क्षीरसागर में शयन करने वाले विष्णु राम का, वही शेष जी लक्ष्मण का और वही लक्ष्मी देवी सीता के रूप में अवतरित होंगे तथा वनवास के समय उन्हें गंगा पार उतरने की आवश्यकता पड़ेगी। इसीलिये वह भी केवट बन कर वहाँ आ गया था !
एक युग से भी अधिक काल तक तपस्या करने के कारण उसने प्रभु के सारे मर्म जान लिये थे इसीलिये उसने राम से कहा था कि मैं आपका मर्म जानता हूँ !
“कहहि तुम्हार मरमु मैं जाना”
केवल इतना ही नहीं, इस बार केवट इस अवसर को किसी भी प्रकार हाथ से जाने नहीं देना चाहता था। उसे याद था कि शेषनाग क्रोध कर के फुँफकारते थे और मैं डर जाता था !
अबकी बार वे लक्ष्मण के रूप में मुझ पर अपना बाण भी चला सकते हैं पर इस बार उसने अपने भय को त्याग दिया था, लक्ष्मण के तीर से मर जाना उसे स्वीकार था पर इस अवसर को खो देना नहीं !
पद कमल धोइ चढ़ाइ नाव न नाथ उरराई चहौं।
मोहि राम राउरि आन दसरथ सपथ सब साची कहौं॥
बरु तीर मारहु लखनु पै जब लगि न पाय पखारिहौं।
तब लगि न तुलसीदास नाथ कृपाल पारु उतारिहौं॥
हे नाथ! मैं चरणकमल धोकर आप लोगों को नाव पर चढ़ा लूँगा; मैं आपसे उतराई भी नहीं चाहता। हे राम! मुझे आपकी दुहाई और दशरथ जी की सौगंध है, मैं आपसे बिल्कुल सच कह रहा हूँ। भले ही लक्ष्मण जी मुझे तीर मार दें, पर जब तक मैं आपके पैरों को पखार नहीं लूँगा, तब तक हे तुलसीदास के नाथ! हे कृपालु ! मैं पार नहीं उतारूँगा![तुलसी दास]
सुनि केवट के बैन प्रेम लपेटे अटपटे।
बिहसे करुनाऐन चितइ जानकी लखन तन॥
केवट के प्रेम से लपेटे हुये अटपटे वचन को सुन कर करुणा के धाम श्री रामचन्द्र जी जानकी जी और लक्ष्मण जी की ओर देख कर हँसे। जैसे वे उनसे पूछ रहे हैं कहो अब क्या करूँ, उस समय तो केवल अँगूठे को स्पर्श करना चाहता था और तुम लोग इसे भगा देते थे पर अब तो यह दोनों पैर माँग रहा है! केवट बहुत चतुर था। उसने अपने साथ ही साथ अपने परिवार और पितरों को भी मोक्ष प्रदान करवा दिया।[तुलसी दास]
पद पखारि जलु पान करि आपु सहित परिवार।
पितर पारु करि प्रभुहि पुनि मुदित गयउ लेइ पार॥
चरणों को धोकर पूरे परिवार सहित उस चरणामृत का पान करके उसी जल से पितरों का तर्पण करके अपने पितरों को भवसागर से पार कर फिर आनन्दपूर्वक प्रभु श्री रामचन्द्र को गंगा के पार ले गया।[तुलसी दास]
 
    
Contents of these above mentioned blogs are covered under copyright and anti piracy laws. Republishing needs written permission from the author. ALL RIGHTS ARE RESERVED WITH THE AUTHOR.
 संतोष महादेव-धर्म विद्या सिद्ध व्यास पीठ (बी ब्लाक, सैक्टर 19, नौयडा)