Tuesday, October 20, 2020

रहीम

रहीम की शिक्षाएँ
CONCEPTS & EXTRACTS IN HINDUISM 
By :: Pt. Santosh Bhardwaj

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 ॐ गं गणपतये नमः।
अक्षरं परमं ब्रह्म ज्योतीरूपं सनातनम्। 
गुणातीतं निराकारं स्वेच्छामयमनन्तजम्॥
रहीम मध्यकालीन सामंतवादी संस्कृति में पले-पनपे बहुमुखी प्रतिभा-संपन्न व्यक्ति थे। वे सेनापति, प्रशासक, आश्रयदाता, दानवीर, कूटनीतिज्ञ, बहुभाषाविद, कलाप्रेमी, कवि एवं विद्वान थे। रहीम सांप्रदायिक सदभाव तथा सभी संप्रदायों के प्रति समादर भाव के सत्यनिष्ठ साधक थे। वे भारतीय सामासिक संस्कृति के अनन्य आराधक थे। रहीम कलम और तलवार के धनी थे और मानव प्रेम के सूत्रधार थे। 
जो बड़ेन को लघु कहें, नहीं रहीम घटी जाहिं।
 गिरधर मुरलीधर कहें, कछु दुःख मानत नाहिं॥1॥
अपने से बड़े को छोटा कहने से बड़े का बड़प्पन कम नहीं होता, क्योंकि भगवान् श्री कृष्ण को गिरिधर की बजाय मुरलीधर कहने से उनको दुःख नहीं पहुँचता। 
The greatness of one who is superior to the speaker-caller does not reduce just like calling Murli Dhar to Bhawan Shri Krashn in stead of Giri Dhar does not hurt HIM.
The parents, elders, seniors, demigods, saints, sages, Pandits, scholars, philosophers should be addressed respectfully. If one do not respect them and speak to them, he is supposed to get a favour from them. Etiquette are essential in the society. The Europeans call their seniors by name. Even the working women address their husbands by name in the name of modernisation, forwardness and forget to pay due regard-respect to him.
जो रहीम उत्तम प्रकृति, का करी सकत कुसंग। 
चन्दन विष व्यापे नहीं, लिपटे रहत भुजंग॥2॥
जिन लोगों का स्वभाव अच्छा होता हैं, उन लोगों को बुरी संगत भी उसी प्रकार बिगाड़ नहीं पाती जिस प्रकार जहरीले साँप सुगंधित चन्दन के वृक्ष पर लिपट कर भी उसे विषाक्त नहीं कर पाते। 
Saintly-virtuous people remain unaffected by the company of wretched-sinners just like the Scandal wood tree; which not affected-poisoned by the dreaded snake who keep on moving over it. 
The feeble minded acquire bad habits too quickly by way of bad company of the wicked. The innocent child unaware of ethics soils himself. The women must refrain from the company of society girls, actresses, models, whores.
रहिमन धागा प्रेम का, मत टोरो चटकाय। टूटे पे फिर ना जुरे, जुरे गाँठ परी जाय॥3॥
प्यार सम्बन्ध नाजुक होते हैं, एक बार टूटने के बाद इनका जुड़ना मुश्किल होता है। अगर प्रेम, प्यार, स्नेह फिर से स्थापित हो भी जायें तो भी खटास-गाँठ रह ही जाती है। 
Love & affections are very delicate by nature. Once they break, it become very difficult to establish them again. Even if they are reconnected, sourness remains.
दोनों रहिमन एक से, जों लों बोलत नाहिं। 
जान परत हैं काक पिक, रितु बसंत के नाहिं॥4॥
कौआ और कोयल दोनों काले होते हैं। जब तक उनकी आवाज ना सुनायी दे तब तक, उनकी पहचान नहीं होती। लेकिन जब बसन्त ऋतु में कोयल की मधुर आवाज से दोनों में का अंतर स्पष्ट हो जाता है। 
Crow & Nightingale, both are black in colour. Unless they make sound, its difficult to differentiate between them. But during spring season the Nightingale speaks is sweet voice making the difference crystal clear.
Speech shows the difference between the two people about their back ground.
रहिमन ओछे नरन सो, बैर भली न प्रीत। काटे चाटे स्वान के, दोउ भाँती विपरीत॥5॥
गिरे हुए लोगों से न तो दोस्ती अच्छी होती हैं और न तो दुश्मनी। जैसे कुत्ता चाहे काटे या चाटे दोनों ही अच्छा नहीं होता। 
The friendship-closeness or enmity with the wicked  (sinners, criminals) is never good. The dog weather bites or licks is always harmful.
In today's scenario affinity with criminals, policemen, politicians is too dangerous. They can torture, exploit, punish, kill, sacrifice any one for their personal gains. 
रहिमन देखि बड़ेन को, लघु न दीजिए डारी।  
जहां काम आवे सुई, कहा करे तरवारी॥6॥
बड़ी-उत्तम वस्तुको देखकर छोटी-कमुपयोगी वस्तु को नकारना नहीं चाहिए। जहाँ सुई काम आती हैं, वहाँ तलवार क्या कर सकती है!?
Never discard a small good which appears to be useless-insignificant for the time being having seen some big, valuable good. The sword can not take place of a needle.
Its a common tendency of neo rich to throw away, discard goods in working condition without recognising that it may be needed at another point of time. If one has a suitable place to store it, it must be preserved. In India MIG fighter planes turned junk for want of supply from Russia. The engineers used the parts from one discarded plane into another. The engines could be used to produce tremendous amount of electrical power, had they desired so.
समय पाय फल होता हैं, समय पाय झरी जात।  
सदा रहे नहीं एक सी, का रहीम पछितात॥7॥
समय पर ही फल उत्पन्न होते हैं और समय पर ही पत्ते झड़ जाते हैं। वक्त हमेशां एक सा नहीं रहता इसलिए कभी घबराना नहीं चाहिए। 
The fruits grow at the opportunate time according to the season and similarly the leaves fall down as per the season. Time never remain adverse for any one. Therefore one should not be afraid of difficulties.
बारह साल  घूरे के भी भाग्य बदल जाते हैं। 
Never depend over luck, keep on working hard even if turnout is low. Save money for future, invest it and proceed further.Never waste money or be extravagant in expenditure.
वे रहीम नर धन्य हैं, पर उपकारी अंग। बाँटन वारे को लगे, ज्यो मेहंदी को रंग॥8॥
वे लोग धन्य हैं, जो सबका उपकार करता हैं। जिस प्रकार मेहंदी बाटने वाले के शरीर पर भी उसका रंग लग जाता है, उसी तरह परोपकारी को उपकार का फल अवश्य मिलता है। Those who help others deserve appreciation. They way henna-Myrtle leaves its colour over the hands of the distributor, the virtues, piousity, righteousness revert back to him as well & he is also helped by others.
Be careful while helping others. One who request for lift, may either rob or kill the car driver. Never allow the unknown person to enter the house, since he might have design to loot.
बिगरी बात बने नहीं, लाख करो कीं कोय।  
रहिमन फाटे दूध को, मथे न माखन होय॥9॥
इन्सान को सोच समझ कर व्यवहार करना चाहिये, क्योंकि एक बार बात बिगड़ जाये तो उसे सम्भलना मुश्किल होता है। यदि दूध ख़राब हो गया तो कितनी भी कोशिश कर लो उसे मठ कर मख्खन नहीं निकाला जा सकता। 
Be careful while dealing with others since relations once spoiled may not be normalised by making all sorts of efforts. The milk once soured-spoiled can not produce butter milk or curd.
Relations normalise or not but one must try to correct his fault.A kind hearted person may excuse.
रूठे सृजन मनाईये, जो रूठे सौ बार। 
रहिमन फिरि फिरि पोईए, टूटे मुक्ता हार॥10॥
यदि माला टूट जाये तो उन मोतियों के धागे में पीरों लेना चाहिये। प्रिय व्यक्ति सौ बार भी रूठे तो उसे मना लेना चाहिये। 
A broken rosary may be repaired by assembling beads with a new strong thread. In case a near and dear get angered, he may be calmed down through requests and praying to him politely-humbly.
Human relations are very delicate & intricate in nature. Every one can not forget and forgive. As a matter of fact those who crosses limits must be set right and punished. Never show pity to them. Pakistanis and Palestinians deserve to be wiped off the earth. The terrorists deserve to be slained without mercy. Those who favour them should also be killed at once. Any once who request clemency, mercy-pardon for killers, murderers, terrorists should be prosecuted and imprisoned. The human rightest too deserve this policy.
जैसी परे सो सही रहे, कही रहीम यह देह। 
धरती ही पर परत हैं, सित घाम औ मेह॥11॥
मनुष्य को सुख-दुःख उसी प्रकार झेलना चाहिये, जैसे धरती सर्दी, गर्मी और बरसात को सहन करती है। 
Man should bear with the pleasure & pain like earth which bears summer, winter and rainy season.
Nothing is for ever in this world. Sooner or later all trouble-difficulties are sure to end if one is determined, prudent, laborious, dedicated to his work & honest.
खीरा सिर ते काटी के, मलियत लौंन लगाय। 
रहिमन करुए मुखन को, चाहिये यही सजाय॥12॥
खीरे के कड़वेपण को दूर करने के लिये उसके ऊपरी हिस्से को काट कर उस पर नमक रगड़ा जाता है। असभ्य भाषा, कड़वे वचन, गाली-गलौच करने वालों को ठीक करने के लिये यही सही उपाय है। 
Cucumber is sliced at the top and rubbed with salt to remove its sour-bitterness. Those who use foul-absurd, vulgar language should be treated alike.
Its not possible to punish such rogues in today's world. Such people spoil the environment. Politicians can be heard speaking bad words time and again over the TV, in camera.
रहिमन अंसुवा नयन ढरि, जिय दुःख प्रगट करेड़। 
जाहि निकारौ गेह ते, कस न भेद कही देई॥13॥
जिस प्रकार आँसू आँखों से निकलकर मनुष्य का दुःख प्रकट कर देते हैं, उसी प्रकार घर में यातना सहने वाला घर की आन्तरिक स्थिति दूसरों के सामने प्रकट कर देता है। 
The manner tears reveal the pain of a sufferer, one may narrate injustice meted out to him in the family.
रहिमन निज मन की बिथा, मन ही राखो गोय। 
सुनी इठलैहैं लोग सब, बांटी लैहैं कोय॥14॥
मनुष्य को अपने मन का दर्द मन में ही रखना चाहिये। सुनने वाला अफ़सोस भले ही जता दे मदद शायद ही कभी करे। 
Its of no use describing own troubles in front of others. One may listen to the narrator but may not be of any help.
On the contrary people make fun of the person who himself exposes himself in front of others. In stead, one should fight with the difficulties and solve his difficulties-miseries. People may come and join him. Self help is best help.
छिमा बड़न को चाहिये, छोटन को उतपात। 
कह रहीम हरी का घट्यौ, जो भृगु मारी लात॥15॥
सामर्थ्यवान-बड़े व्यक्ति को क्षमा शील होना चाहिये। भृगु ने भगवान् श्री हरी विष्णु की छाती में लात मारी तो भगवान् का क्या बिगड़ा!?
Capable-great men forget & forgive the insignificant-poor person. Bhagwan Shri Hari Vishnu was not a looser when  Mahrishi Bhragu struck his chest with his feet. 
Bhagwan Vishnu closed the eyes (insight, extra sense organs) through which he could see the future, present in his feet. Maa Lakshmi cursed the entire clan of Bhragu to face poverty. One should never cross his limits by targeting a powerful-strong man.
North Korea, Pakistan, Palestine deserve to be set right not to be pardoned. China deserve to be blocked at every international forum financially, economically.
तरुवर फल नहीँ खात हैं, सरवर पियहि न पान। 
कही रहीम पर काज हित, संपति संचही सुजान॥16॥
पेड़ अपने फ़ल खुद नहीं खाते और नदियाँ अपना पानी स्वयं नहीं पीतीं। इसी तरह भले लोग अपने धन का उपयोग दूसरों की भलाई के लिये करते हैं। 
Trees do not consume their own fruits, rivers do not drink their own water and the virtuous person spend his wealth for the welfare of society.
One should never spend more than 1/6 of his earnings over donations-charity. Donations should never be at the cost of own family. The charity is fruitless if the wife, parents, children are starving and one is busy spending money over others.
दुःख में सुमिरन सब करे, सुख में करे न कोय। 
जो सुख में सुमिरन करे, तो दुःख काहे होय॥17॥
दुःख-परेशानी, बीमारी होने पर भगवान् सभी को भी याद आ जाता है। जो लोग भूलकर, स्वप्न में भी उसे याद नहीं करते, मुसीबत में वे भी उसे याद करने लगते है। मनुष्य यदि हर वक्त हर घड़ी भगवान् को याद रखे तो दुःख-दर्द परेशानी हो ही नहीं। 
One who never remember the God pray to him as soon as he is under stress-troubled. Had he been remembering him, troubles would not have worried him.
हारिये न हिम्मत बिसारिये न राम। Have courage, remember the God.
खैर, खून, खाँसी, खुसी, बैर, प्रीति, मदपान। 
रहिमन दाबे न दबै, जानत सकल जहान॥18॥
सुख-खुशहाली, समृद्धि, खैरियत, खून, खाँसी, ख़ुशी, दुश्मनी, प्रेम और शराब का नशा छुपाने से नहीं छुपता यह सबको पता है। 
Prosperity, happiness, murder or blood oozing out of the body, coughing, enmity, love and intoxication-impact of alcohol never remain hidden, the whole world knows it. 
जो रहीम ओछो बढै, तौ अति ही इतराय। प्यादे सों फरजी भयो, टेढ़ों टेढ़ों जाय॥19॥
छोटे-नीच लोग अपनी औकात से आगे बढ़ते ही, उसी तरह इतराते लगते हैं, जैसे शतरंज के खेल में प्यादा फ़र्जी बन जाता हैं तो टेढ़ी चाल चलने लता है। 
The depraved, down trodden, so called Dalits, neo rich show off just like the pawn which moves on becoming camel, diagonally in the game of chess.
Prior to independence every one was exploited, poor, distressed. Those who were forced to move from Pakistan were in extremely pitiable condition. Slowly and gradually some treacherous, corrupt, fraudulent, cunning people started becoming rich and started behaving lords. The politicians, criminals are the new lords. The scheduled castes and scheduled tribes got government jobs due to reservation without having competence and proper ability, skills, qualifications and started teasing upper castes, inviting their wrath. Laws have been passed to suppress the Swarn-upper-higher castes. The way the camel is defeated-lost, these people will also come to their toes, sooner or later.
चाह गई चिंता मिटी, मनुआ बेपरवाह। 
जिनको कुछ नहीं चाहिये, वे साहन के साह॥20॥
जो मनुष्य इच्छाओं, विषय वासनाओं से  विरक्त है वो संसार सागर-परेशानियों से मुक्त हो जाता है। वह ईश्वर तुल्य-महात्मा बन जाता है। 
One becomes Godly, having conquered desires, allurements, attachment & equanimity.
The sages, saints are above human relations, possessions. They do not hold congregations, invite-lure people to their fold. They do not construct palatial buildings as ashrams-hermitage. They do not move in cars and live in air conditioned hotels. They do not roam from one country to another in aeroplanes, to demonstrate their ability, knowledge, wisdom.
सच्चे संत, साधु, महात्मा के दर्शन के लिये श्रद्धालु स्वतः ही खिंचे चले आते हैं। 
People-devotees are automatically attracted by the pious, virtuous, righteous, saintly personalities.
जे गरिब पर हित करैं, हे रहीम बड लोग। 
कहा सुदामा बापुरो, कृष्ण मिताई जोग॥21॥
गरीब की मदद करने वाला उसी प्रकार बड़ा होता है, जिस प्रकार सुदामा की मदद करने वाले भगवान् श्री कृष्ण थे। 
One who helps the poor, down trodden, helpless is great like Bhagwan Shri Krashn who helped Sudama.
Prior to helping one be sure that he really deserve it. Sudama was Bhagwan Shri Krashn's class mate and a great devotee. Sudama Ji went to Bhagwan Shri Krashn but did not ask HIM any thing.
जो रहीम गति दीप की, कुल कपूत गति सोय।  
बारे उजियारो लगे, बढे अँधेरो होय॥22॥
धुंआँ देने वाला दीया और कपूत स्वभाव में एक समान होते हैं। दीया जलता रहता है तो उजाला करता है, बेटा बढ़ता है तो अच्छा लगता है। दीये के बुझने से अँधेरा हो जाता है और कपूत वंश-कुल का नाम डुबा देता है। 
The lamp which produce soot and spoiled son acts alike. The lamp blows off and darkness returns. The son who turn rouge on attaining adulthood bring slur to the family name-title.
रहिमन वे नर मर गये, जे कछु मांगन जाहि। 
उनसे पाहिले वे मुये, जिन मुख निकसत नाहि॥23॥
जो इन्सान किसी से कुछ माँगने के लिये जाता हैं वो तो मरे के समान हैं, परन्तु उनसे पहले ही वे लोग मर जाते हैं जिनके मँह से कुछ भी नहीं निकलता।  
One who goes to seek help is like a dead person, but the person who refuses to help him is like a dead prior to him.
One should make effort-endeavours to earn and support his family in stead of begging. One who himself is facing financial difficulties has no alternative but to deny.
In today's world people are habitual loan-help seekers. The seek help and forget to repay knowingly. The farmer in India is asking for loan wavers. he waste money on unnecessary evils. Political parties make it an issue. The government provide all sorts of subsidies to him but do not help him get genuine price for his produce and he is thus left to commit suicide.
रहिमन विपदा ही भली, जो थोरे दिन होय।  
हित अनहित या जगत में, जानि परत सब कोय॥24॥
विपत्ति-संकट में अपने-पराये की पहचान हो जाती है, इसलिये यह विपत्ति की अच्छाई है। 
Troubles, difficulties, tensions, obstacles helps one in identifying fried and foes. Therefore, they are necessary evils.
रहिमन चुप हो बैठिये, देखि दिनन के फेर। 
जब नाइके दिन आइहैं, बनत न लगिहैं देर॥25॥
विघ्न, बाधा, परेशानियाँ, विपदा आने पर मनुष्य को अपना मानसिक संतुलन बनाये रखना चाहिये। ऐसा करने से ही बुरा वक्त टल जाता है। 
One should maintain his cool during distress, since he will come out of troubles by finding solutions to troubles by using his brain, mental faculties.
Difficulties are routine and each and every one in this universe face one or other hurdle. The determined, prudent, laborious sails the difficult times with ease.
रहिमन ओछे नरन सो, बैर भली न प्रीत। 
काटे चाटे स्वान के, दोउ भांति विपरीत॥26॥
ओछे-हीन, टुच्चे-मुच्चे निम्न कोटि के व्यक्ति की ना दोस्ती और ना ही दुश्मनी ही भली। कुत्ता चाहे काटे या चाटे दोनों ही स्थितियाँ हानिकारक हैं। 
Neither friendship nor enmity with the depraved, a person of low mentality is beneficial. The dog bites or licks, it harms one. 
Dog bite leads to water phobia and his tongue has various harmful microbes which passes on to the humans when it licks them.
रहिमन पानी राखिये, बिन पानी सब सुन। पानी गये न ऊबरे, मोती मानुष चुन॥27॥
मनुष्य को अपनी पत, इज्ज़त-सम्मान की रक्षा करनी चाहिये। मोती की चमक, मनुष्य का स्वाभिमान और आटे में मिलाया पानी उनकी कीमत बढ़ाते हैं। 
One should maintain his dignity. The honour of a person, shine of a pearl and the water in the dough gives them value-significance.
रहिमन विपदा हु भली, जो थोरे दिन होय।  
हित अनहित या जगत में, जान परत सब कोय॥28॥
ऐसी परेशानी अच्छी है जो थोड़े से समय में ही सही-गलत, अपने-पराये की पहचान-अहसास करा देती है। 
The short lived troubles are appreciable which enlightens a person of right-wrong, friend & foes.
अपने-पराये, मित्र-शत्रु की पहचान विपत्ति-मुसीबत में ही होती है। 
Distinction between own and others, supporters & opponents becomes clear when one is confronted by troubles, tensions, difficulties.
पावस देखि रहीम मन, कोईल साढ़े मौन। 
अब दादुर वक्ता भए, हमको पूछे कौन॥29॥
बारिश के मौसम को देखकर कोयल ने कूकना बंद कर दिया है। मेंढक बोलने लगे हैं, अच्छे वक्ता, आचार शील व्यक्ति को कोई नहीं पूछता। 
During rainy season the nightingale stops chirping & the frogs start croaking and the enlightened are side lined.
Democracy allows duffers, idiots, ignorant to increase their status. They are followed by the people of defective mentality, unluckily the quantum of whom is too large. One can see Asha Ram, Ram Dev, Radhey Maa, Ram Rahim, Bukhari, Azam Khan, Rahul, Dig Vijay, Siddhu, Obessy supported by millions.
बड़े काम ओछो करै, तो न बड़ाई होय।
ज्यों रहीम हनुमंत को, गिरिधर कहे न कोय॥30॥
जब छोटे-मोटे उद्देश्य के लिये कोई महान व्यक्ति बड़ा कार्य करता है, तो उसकी प्रशंसा उसी तरह नहीं होती, जिस प्रकार हनुमान जी को कोई गिरधर नहीं कहता। 
हनुमान जी ने खेल-खेल में धोलागिरी को उठाया था। भगवान् श्री कृष्ण ने गोवर्धन पर्वत को मथुरा वासियों की देवराज इंद्र के द्वारा की गई बरसात से बचाया था। 
The great personalities are not praised for tit-bits, the way no one addresses Hanuman Ji Maha Raj as Gir Dhar.
Bhagwan Shri Krashn is called Gir Dhar, since he lifted it over HIS little finger to protect the residents of Mathura from the insistent rains caused by Dev Raj Indr to ascertain whether Bhagwan Shri Krashn was Almighty, who had descended over the earth to relinquish it from demons, sinners, wicked or not!
माली आवत देख के, कलियन करे पुकारि।
फूले फूले चुनि लिये, कालि हमारी बारि॥31॥
माली को आते देखकर कलियाँ कहती हैं कि आज तो उसने फूल चुन लिया पर कल को उनकी भी बारी भी आयेगी। 
The buds see the garner coming and say that he has plucked the flowers and they will be plucked the next day.
No one is above the death. Sooner or later one has to go. So, one must resort to virtues, ethics, morality, righteousness, piousity; just like the flowers and the buds who are offered to the God and are used at all auspicious occasions. However, some flowers are used to honour the guilty, culprits, criminal, sinners, wretched as well.
एकहि साधै सब सधै, सब साधे सब जाय।
रहिमन मूलहि सींचबो, फूलहि फलहि अघाय॥32॥
एक को साधने से सब सधते हैं, परन्तु सब को साधने की नीयत से सभी के जाने की आशंका रहती है। पौधे की जड़ मात्र को सींचने से फूल और फल सभी को पानी प्राप्त हो जाता है। The efforts made to seek favour of one (powerful, main figure, the head) yields, but if efforts are made to convince-satisfy all, it results in failure. The way watering the roots of the plant, nourished the whole plant, being favoured by the mighty helps in attaining  the desired. 
One must pray to the Almighty in stead of praying different demigods-deities. Just add Om prior to reciting the name of a deity and it leads to the Almighty automatically, like Om Suryay Namh ॐसूर्याय नमः, Om Somay Namh ॐ सोमाय नमः, Om Indray Namh ॐ इन्द्राय नमः, Om Varunay Namh ॐ वरुणाय, Om Namh Bhagwate Vasudevay ॐ नमः भगवते वासुदेवाय नमः। 
ॐ हे! परमपिता, परब्रह्म परमेश्वर मुझे तुम्हारी अनन्य, शुद्ध, सात्विक भक्ति की प्राप्ति हो। 
ॐ O Almighty! Kindly bless me with your sole, unique devotion.
 
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